Absense and a microscope

30 Sep

Nu har jag inte bloggat på ett bra tag, vilket inte känns helt okej. Jag har haft mycket att göra och då har det hamnat ganska långt ner på prioritetslistan. En sammanfattning av vad jag har gjort under min första tid som Linköpingsbo kommer i alla fall senare. Nu tänkte jag börja med något lite lättare. Bilder från dagens biologilektion. Mycket fascinerande, tycker jag i alla fall:

Vår uppgift var att titta på ett fläderblads struktur och på majs- och solrosstjälk i ett mikroskop.

Mikroskop

Jag kom då på den väldigt smarta idén att försöka ta kort ner i mikroskopet. Jag förväntade mig inte att det skulle fungera, men någonstans tänkte jag ändå att det egentligen borde det. Så här blev det:

Fläderblad:

Fläderblad förstoring 10x4
Fläderblad förstoring 10x10
Fläderblad förstoring 10x40
Fläderblad förstoring 10x40 (igen)

Majsstjälk:

Majsstjälk förstoring 10x4
Majsstjälk förstoring 10x10
Majsstjälk förstoring 10x40

Solrosstjälk:

Solrosstjälk förstoring 10x4
Solrosstjälk förstoring 10x10
Solrosstjälk förstoring 10x40
Solrosstjälk förstoring 10x60

Ett svar to “Absense and a microscope”

  1. Philip september 30, 2010 den 7:41 f m #

    Pontus, du är riktigt duktig med den där kameran :D! Jag lyckades ju inte få ett bra kort med min mobil, men du lyckades få ett kort med min mobil :P. Hur gör du, alltså ;)?

Lämna en kommentar